Jazda na rowerze niesie ze sobą mnóstwo korzyści, począwszy od poprawy samopoczucia, na aspektach zdrowotnych kończywszy. Obniża ryzyko chorób serca i ułatwia zasypianie. Ponadto godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spalić aż 500 kalorii i to bez większego wysiłku! Lista zalet pedałowania jest długa. Na jej wierzchołku wpisać można najnowsze odkrycie – według duńskich naukowców szybka jazda na rowerze wydłuża życie o kilka lat! Chcesz zacząć jeździć, ale nie posiadasz odpowiedniego sprzętu? Oto kilka ważnych czynników, na które warto zwrócić uwagę zamierzając kupić rower.
Jaki budżet przeznaczyć na zakup roweru?
Kupując rower zapewne większość z nas zadaje sobie pytanie jaki? I za ile? W pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie do jakich celów owy rower ma nam służyć. Czy ma być to rower jedynie do jazdy po mieście, którego wybór często dyktowany jest również chęcią oszczędności (paliwo, płatne parkingi), a także faktem, iż po prostu nie zamierzamy przemierzać na danym sprzęcie dłuższych i trudniejszych dystansów. Co więc, jeśli chcemy rower bardziej wymagający, na dłuższe i trudniejsze trasy?
Prawda jest taka, że w przedziale cenowym miedzy tysiąc, a dwa tysiące złotych kupimy przyzwoity rower miejski i podstawowy rower trekkingowy. Startując od kwoty czterech tysięcy zł. możemy nabyć bardzo dobry trekking, rower górski, czy szosowy.
Nie ma większego znaczenia z jakiej półki rower mamy, jeśli jego przeznaczeniem będzie jedynie jazda do sklepu, czy po mieście. Jeśli jednak ma nam służyć do celów szczególnych i sprawić więcej przyjemności, to zdecydowanie warto przeznaczyć więcej pieniędzy.
Jaki rower wybrać?
Skoro już odpowiedzieliśmy sobie na fundamentalne pytanie, czyli do jakich celów rower ma nam służyć, warto zadać sobie jeszcze kilka innych, a mianowicie: po jakim terenie będziemy się częściej poruszać? Będziemy chcieli jeździć wolno, czy szybko? Czy pasażerami będą dzieci? Czy rower ma być prosty w obsłudze? Gdzie będziemy przechowywać rower? Czy będzie konieczność przenoszenia go? I wreszcie, ile czasu będziemy na nim spędzać?
Aby odpowiedzieć na te pytania, przejdę do opisania rodzaju rowerów ich wad, zalet oraz przeznaczenia.
Rower szosowy – Nazywany potocznie kolarzówką, czy ścigaczem, to rower przeznaczony głównie do szybkiej jazdy po drogach utwardzonych i prostych. Rower ten jest stosunkowo długi, siodełko położone jest wyżej niż kierownica, co wymusza pozycję sprinterską, kierownica typu baranek, czyli skierowana ku dołowi. Koła kolarzówek mają rozmiar 28 cali. Waga tego roweru jest bardzo niska, rowery ze średniej półki ważą nawet 10 kg.
Plusami kolarzówki są zatem: prędkość, niska waga oraz duży przedział cenowy. Do minusów zaliczamy: mniejszą zwrotność, przeznaczenie jedynie do prostych, utwardzonych dróg.
Rower przełajowy – To jeden z najstarszych typów rowerów. Jest to rower, który budową bardzo przypomina szosówkę. Różnią się jedynie szerszymi oponami z wyraźnym bieżnikiem, oraz mocniejszymi hamulcami. Jest idealny zarówno na drogi asfaltowe jak i bezdroża. Posiada jednak mniejszą zwrotność.
Rower trekkingowy – Czyli rower do zadań specjalnych, ale nie tylko. Jest idealny do dalekich podróży, sprawdza się zarówno na drogach asfaltowych jak i leśnych ścieżkach. Położenie ramy pozwala na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji niż w np. szosówkach. Koła w tym modelu są 28 calowe z wąską oponą trekkingową. Wersje turystyczne wyposażone są w bagażnik, oświetlenie przednie oraz tylne, a także błotniki. Istnieje również sportowa wersja tych rowerów, czyli Cross. Ta wersja nie posiada dodatków, jest zatem lżejsza i zwinniejsza. Plusy tego typu rowerów to możliwość ich użytkowania na bliskie i dalekie wyprawy, może być traktowany jako rower miejski. Minusów w zasadzie nie widzę.
Rower górski – Tego typu rowerów jest szeroki wybór. Są to rowery potężne, wyposażone w bardziej zaawansowany osprzęt. Ich budowa pozwala na jazdę terenową, czy wyczynową. Rowery górskie typu Downhill, to rowery przeznaczone wyłącznie do zjazdów. Całkowicie zamortyzowane. Freeride natomiast przeznaczone są do jazdy ekstremalnej, nie tylko do samych zjazdów ale również jazdy po bezdrożach, tam, gdzie występują również podjazdy. CrossCountry/XC są spotykane nie tylko na szlakach, ale również w miastach. Jak poprzednicy bardzo dobrze sprawdzają się zarówno w zjazdach jak i podjazdach. Wsród nich występują modele o podwójnej amortyzacji, a kierownice są o wiele węższe niż w modelach opisywanych powyżej. Wśród rowerów górskich występują również enduro. Są rowerami pośrednimi między Freeride, a CrossCountry. Rowery tego typu do zastosowań sportowych to Dual/Dirt/4x/Street. Są bardzo lekkie i mocne, rowery z grupy Dual i 4x służą do ścigania się po torach z hopkami. Dirt to wykonywanie różnego rodzaju trików na trasach ziemnych, Street – pokonywanie przeszkód. Kolejny rodzaj to All Terrain Bike ATB, czyli rowery przeznaczone do jazdy w każdym terenie, swoją budową przypominają rowery turystyczne.
Należy pamiętać, iż rowery górskie służą do bardzo specyficznej jazdy i mają wąskie zastosowanie w porównaniu z wcześniej omawianymi modelami, dlatego też plusy i minusy niech każdy zbilansuje sam.
BMX Bicycle Moto Cross – Zostały stworzone na wzór motorów crossowych. Są przeznaczone do jazdy na sztucznie przygotowanych torach z przeszkodami. Możliwe style jazdy, to jazda w mieście, skakanie na pionowych rampach, ewolucje wykonywane na płaskim terenie, czy skoki. Do plusów należy zaliczyć ich wielkość z tego względu, że są po prostu małe, poza tym zwrotność i prostota wykonania. Minusy to zastosowanie tylko wyczynowe oraz cena.
Trial – To specyficzne rowery do jazdy wyczynowej. Charakteryzują się lekką, a zarazem trwałą konstrukcją. Bardzo charakterystyczne dla tych rowerów jest brak siodła, co wymusza na rowerzyście stanie na pedałach. Specyfika owych rowerów powoduje, iż nie są dostępne w tradycyjnych sklepach. Zakup możliwy jest tylko przez internet. Plusy to lekkość i wytrzymałość, minusy – cena, zastosowanie tylko wyczynowe, trudno dostępne.
Rower Miejski – Przeznaczone do jazdy po mieście, zbliżone konstrukcją do rowerów trekkingowych. Rama umiejscowiona jest nisko, co ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru. Szeroka kierownica i siodełko pozwalają na wygodną, wyprostowana postawę podczas jazdy. Zaletą tych rowerów jest wewnętrzny system przerzutek oraz fakt, iż są dostępne w rozmaitych kształtach i kolorach. Wadą jest niewątpliwie waga, oraz modele pozbawione przełożeń, które źle spisują się w miastach gdzie górują podjazdy.
Rower nowy, czy używany?
Pierwszym i najważniejszym czynnikiem motywującym do podjęcia tego typu decyzji są oczywiście pieniądze. Najprościej było by po prostu udać się do sklepu w celu zakupienia wymarzonego roweru. Jednak zakup roweru używanego nie jest wcale złym pomysłem, tym bardziej, jeśli uda nam się zaoszczędzić.
Wiele, jak zwykle, zależy od tego jaki rower chcemy kupić, za ile i do czego będzie nam służył.
Zdecydowanie można polecić kupno używanego roweru miejskiego, z tego względu iż są to sprzęty bardzo trwałe. W rowerach miejskich postęp dotyczący nowego osprzętu i technologi jest najmniejszy, co oznacza, że używany rower sprzed dekady niewiele różni się od najnowszych konstrukcji, albo nawet wcale.
Większą uwagę natomiast powinniśmy poświęcić używanym rowerom trekkingowym, górskim, czy turystycznym. Warto wiedzieć, że w ciagu ostatnich lat osprzęt tych rowerów znacznie ewoluował. Oznacza to prawdopodobne problemy zarówno przy próbie wymiany elementów napędu, jak i przy próbie modernizacji roweru. Dlatego znaczną uwagę powinniśmy poświęcić dokładnemu sprawdzeniu stanu technicznego roweru
Sam fakt, że warto rozważyć zakup używanego roweru nie zwalnia nas z ostrożności. Należy dokładnie sprawdzić jego stan techniczny, zwłaszcza ramę i koła. Sprawdźmy dokładnie legalność roweru, warto poprosić o numery ramy, które sprawdzimy na policji. Poza tym warto podpisać umowę kupna, na której będą znajdować się wszystkie ważne informacje.
Faktem jest, iż lepiej mieć jakiś rower niż żaden. Plusów wynikających z jego użytkowania jest niezliczona ilość, zwłaszcza przy aktualnych okolicznościach przyrody i temperatury. Dlatego więc nie traćmy czasu na zastanawianie się, czy warto kupić rower. Warto.